Σχολικές Δραστηριότητες: Μια Ευκαιρία για Εξέλιξη, Δημιουργία και Κοινωνικοποίηση
Το σχολείο μας δίνει ιδιαίτερη έμφαση και ενθαρρύνει την υλοποίηση ποιοτικών Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Αυτά τα προγράμματα δεν αποτελούν απλώς συμπληρωματικές δράσεις. Είναι μια ζωντανή ευκαιρία για να διεύρυνση οριζόντων, για ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων και για εμπλουτισμό της καθημερινής εμπειρίας στο σχολικό περιβάλλον.
Σκοπός είναι η ενθάρρυνση της κριτικής σκέψης, η δημιουργικότητα, η ενεργός κοινωνική συμμετοχή, η καλλιέργεια βιωματικής και συνεργατικής μάθησης, η διαθεματικότητα και το “πάντρεμα” διαφορετικών γνωστικών πεδίων με την καθημερινή πράξη και, φυσικά, η ευχάριστη μάθηση πέρα από τα στενά όρια της διδακτικής ύλης. Τα προγράμματα αυτά λειτουργούν ως γέφυρα μεταξύ της τυπικής εκπαίδευσης και των ενδιαφερόντων, των εμπειριών και των επαγγελματικών αναγκών των ενηλίκων.
Θεματικοί Άξονες των Δράσεων
Τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων δομούνται γύρω από τέσσερις βασικούς θεματικούς άξονες που ανταποκρίνονται τόσο στις εκπαιδευτικές μας προτεραιότητες όσο και στα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα:
- Περιβαλλοντική εκπαίδευση και αειφορία: Εστίαση σε θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, η διαχείριση των απορριμμάτων, η κυκλική οικονομία και η βιοποικιλότητα. Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση και η υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών.
- Αγωγή υγείας: Δράσεις που προάγουν τη σωματική και ψυχική ευεξία, την πρόληψη, την διαχείριση του άγχους (ιδιαίτερα σημαντικό για τον ενήλικα μαθητή) και την υιοθέτηση υγιεινού τρόπου ζωής.
- Πολιτιστικά και κοινωνικά θέματα: Δράσεις που σχετίζονται με την τοπική ιστορία, την παράδοση, την τέχνη (π.χ. κινηματογράφος, θέατρο, λογοτεχνία) και τον ρόλο του ενήλικα πολίτη στην κοινωνία.
- Επαγγελματικός προσανατολισμός – σταδιοδρομία: Γνωριμία με επαγγέλματα, διερεύνηση της αγοράς εργασίας και των επαγγελματικών προοπτικών
Παραδείγματα Δραστηριοτήτων
Ενδεικτικά, τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων μπορεί να περιλαμβάνουν:
- Περιβαλλοντική εκπαίδευση
>>Βιώσιμη ανάπτυξη
>>Εναλλακτικές μορφές ενέργειας
>>Οικοσυστήματα
>>Αειφορία, καλλιεργητική αυτάρκεια - Αγωγή υγείας
>>Σωματική υγεία
>>Πρόληψη ατυχημάτων – πρώτες βοήθειες
>>Οδική ασφάλεια – κυκλοφοριακή αγωγή
>>Ψυχική υγεία/ ψυχική ανθεκτικότητα - Κοινωνία, τέχνη και πολιτισμός
>> Δεξιότητες θεάτρου
>> Λογοτεχνία-Ρητορική-Φιλοσοφία,
>> Λαογραφία – πολιτιστική κληρονομιά
>> Επιστήμες και Τέχνες - Επαγγελματική αγωγή
>>Περιβάλλον/Υγεία/Πολιτισμός και Εργασία
>>Ήπιες δεξιότητες και σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα
>>Τοπικές αγορές εργασίας
>>Συνεντεύξεις με Επαγγελματίες/Αποφοίτους
Η Φιλοσοφία πίσω από τα Προγράμματα
Για τον ενήλικο μαθητή, ο χρόνος είναι πολύτιμος και συχνά περιορισμένος. Για τον λόγο αυτό, τα προγράμματά μας χαρακτηρίζονται από:
- Συνάφεια: Τα θέματα επιλέγονται ώστε να έχουν άμεση σχέση με σύγχρονα κοινωνικά, επαγγελματικά ή προσωπικά ζητήματα.
- Ευελιξία: Λαμβάνεται υπόψη το απαιτητικό πρόγραμμά σας, με τις συναντήσεις να είναι σχεδιασμένες ώστε να συμπληρώνουν, και όχι να επιβαρύνουν, τη βραδινή σας παρουσία στο σχολείο.
- Βιωματικότητα: Η μάθηση γίνεται μέσα από δράση, συζήτηση και συνεργασία (project-based learning), αξιοποιώντας τις ήδη υπάρχουσες εμπειρίες και γνώσεις σας.
Διαδικασία Συμμετοχής
Η συμμετοχή στα προγράμματα είναι εθελοντική και ανοικτή σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Για τους Μαθητές:
- Ενημέρωση: Στην αρχή κάθε σχολικού έτους, θα ανακοινώνονται τα προτεινόμενα Προγράμματα, όπως αυτά διαμορφώνονται σε συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους μαθητές.
- Έναρξη: Με την συγκρότηση των ομάδων, θα ενημερωθείτε από τον υπεύθυνο καθηγητή για τις συναντήσεις και το πρόγραμμα.
Για τους Καθηγητές:
- Έγκριση: Οι καθηγητές καλούνται να προτείνουν και να αναλάβουν την υλοποίηση ενός προγράμματος (ή και περισσότερων: μέχρι 3, στα οποία σε ένα να είναι κύριος υπεύθυνος) στους παραπάνω θεματικούς άξονες, αξιοποιώντας την εμπειρία και τα ενδιαφέροντά τους. Οι προτάσεις εγκρίνονται από τον Σύλλογο διδασκόντων και κατόπιν από την οικεία Διεύθυνση Β’θμιας Εκπ.σης.
- Υλοποίηση: Αναλαμβάνετε την καθοδήγηση της ομάδας, την τήρηση πρακτικών και την τελική αξιολόγηση του προγράμματος.
Διάρκεια:
Οι Σχολικές Δραστηριότητες διαρκούν περίπου 8 μήνες, περίπου από τον Οκτώβριο κάθε έτους, οπότε και εγκρίνονται, μέχρι τον Μάιο, που πρέπει να έχουν κλείσει τον κύκλο τους, να έχουν παραχθεί τα αποτελέσματα, και να έχει υποβληθεί η έκθεση αξιολόγησης.
Συμμετοχή σε θεματικά δίκτυα:
Τα θεματικά δίκτυα σχολείων είναι δομημένα προγράμματα συνεργασίας μεταξύ σχολικών μονάδων που εστιάζουν σε συγκεκριμένα θέματα, όπως π.χ. η περιβαλλοντική εκπαίδευση («Οικολογικά Σχολεία», κλπ). Σκοπός τους είναι να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο επικοινωνίας και ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, προωθώντας την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ενεργό συμμετοχή σε κοινωνικά ζητήματα. Τα δίκτυα αυτά συντονίζονται συνήθως από τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) ή άλλους φορείς και συχνά είναι εθνικής ή διεθνούς εμβέλειας. Το Σχολείο μας έχει κατά καιρούς συμμετέχει σε θεματικά δίκτυα σχετιζόμενα με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Οι Σχολικές Δραστηριότητες προσφέρουν ένα πολύτιμο διάλειμμα και μια ουσιαστική προσθήκη στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σας ενθαρρύνουμε θερμά να συμμετέχετε ενεργά!
Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με τον υπεύθυνο σχολικών δραστηριοτήτων του σχολείου (για ο σχ.έτος 2025-26 έχει οριστεί ο κ.Χατζής)
σχετικό ενημερωτικό υλικό (pdf)
Εγκύκλιος προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων 2024-25
σχετική ανακοίνωση από την ΔΔΕ Φλώρινας για το έτος 2024-25:
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων για το σχολικό έτος 2024-2025

